dimecres, 14 de gener del 2015

ELS VALORS AUTÈNTICS




Descobrir i connectar amb els nostres valors autèntics ens pot ajudar a canviar patrons que no ens funcionen. Tots sabem i hem experimentat que canviar maneres de fer, de pensar o de sentir que no ens funcionen ni ens fan feliços, és difícil. I a vegades creient que les hem canviat, hi tornem sense adonar-nos. I això no només ens segueix fent infeliços sinó que ens frustra, ens desanima o molt sovint ens fa tirar la tovallola.

Per a tenir èxit en qualsevol projecte personal o professional que vulguem iniciar, els valors que fonamenten i motiven aquest projecte han de ser clars i evidents i ens hem de sentir profundament identificats amb ells i motivats per ells.

Per això, una de les maneres més exitoses per a aconseguir un canvi personal és descobrir quins són els valors autèntics que descansen sota de l’objectiu que volem aconseguir. Un cop els hem descobert, serà més fàcil que siguem fidels a aquests valors, ja que seran l’autèntic motor que promourà el canvi. Descobrir els nostres valors té un efecte revolucionari i ens ajuda de veritat a despertar el coratge per atrevir-nos a acceptar reptes i canvis personals.

Per exemple, imagineu que em vull aprimar i em costa molt. A la que em descuido, ja m’he saltat el règim i arriba un moment que abandono i que crec que no podré. Això no només no m’ajuda a aprimar-me, sinó que a més em fa sentir malament amb mi per no haver aconseguit el meu objectiu i em frustra, em desanima i em baixa l’autoestima.

Però què passa si jo exploro quin és el motiu primer per al qual jo vull aprimar-me i quin valor intern i fonamental l’està motivant. N’hi poden haver diversos: millorar la salut, sentir-me més atractiva o millor en el meu cos, sentir-me més segura, demostrar-me que puc ser capaç d’assumir i tenir èxit en un repte personal, etc... Un cop hagi identificat el motiu primer, cal veure quins valors el fonamenten. Imaginem que em vull aprimar per sentir-me més atractiva. Què vol dir per mi ser atractiva? Quins són els valors que defineixen ser atractiva? En què em fixo quan penso que una persona és atractiva? Potser descobriré que ‘l’estar prima’ no té un pes específic important dins la meva definició de ser atractiva i que potser apareixen altres temes que en tenen més, com per exemple, ser més espontània i natural, o deixar anar la meva vena més juganera, o ser autèntica amb mi mateixa, o ser prou valenta per no caure en convencionalismes i mostrar el meu cos amb més orgull, o promoure més el sentit d’humor, o estar més receptiu a l’altre i no tant pendent de mi i de com em veurà l’altre. També puc descobrir algun tema d’autoestima baixa. Aleshores també hauré d’explorar quins son els valors importants amb els quals jo defineixo a les persones i examinar si jo els tinc. Un cop hem connectat amb els nostres valors reals, és molt difícil no ser fidel a ells i es poden convertir en un motor d’èxit per al canvi.

Si en canvi, descobreixo que em vull aprimar per un tema de salut, hauré de fer una reflexió profunda del significat que té per a mi trobar-me bé i de com em sento quan em trobo bé i de tot el que puc fer quan em trobo bé. Aleshores el fet de fer una dieta i de fer una mica d’exercici, seran més fàcils perquè naixeran d’un compromís profund amb el que vull aconseguir. I si en algun moment m’adono que deixo de tenir aquest compromís, és que estic oblidant-me dels valors i aleshores cal revisitar-los de nou i comprometre’m novament amb ells. Això ens condueix a l’èxit i a l’augment d’autoestima.

Finalment, si jo intento un canvi però sense tenir identificats els motius i els valors, és molt fàcil que quan l’aconsegueixi, aquest canvi segueixi sense satisfer el que en realitat volia canviar i no haurà servit de gaire.

Cadascú té els seus valors personals i no hauríem de caure en l’error de tipificar o homogeneïtzar els valors, decidint quins són bons i quins no. Cadascú ha de descobrir quins són els seus. N’hi ha uns, de valors, que són nuclears i que solen acompanyar-nos tota la vida i són els que segurament compartim amb les nostres persones més properes. I n’hi ha d’altres que van canviant al llarg de la vida, al canviar la nostra consciència i per tant les nostres expectatives i criteris.

A vegades podem fer aquest camí sols i a vegades necessitem una mica d’ajuda com fer una visita a un terapeuta, assistir a un curs de creixement personal, fer una consulta astrològica o fer una teràpia energètica que ens ajudi a curar temes antics o amagats dins del nostre bagatge inconscient.

Així que ara que tot just iniciem un any nou us convido a cremar simbòlicament la palla de les nostres vides per a redescobrir quins són els nostres valors autèntics.

Salut! I el millor pel 2015!!