diumenge, 14 de juny del 2009

LA TÈCNICA DEL CINC PER QUÈS


Molt sovint cerquem solucions als nostres problemes però quan les apliquem, els problemes segueixen sense resoldre’s. Quan això passa, és que alguna cosa falla i el més probable és que no haguem identificat correctament el problema i per tant estiguem aplicant una solució que no ens el resolt.

Posem un exemple: una persona creu que el seu marit no la valora prou i això li fa mal. Quines poden ser les seves solucions tàctiques: fer-li entendre que necessita més valoració per part d’ell, fer-se la víctima davant d’ell, demanar-li més atenció, exigir-li més atenció, fer-li el buit a veure si reacciona, enfadar-s’hi, provocar-li gelosia per a que la valori més, demostrar-li que els altres la valoren més que ell, etc...

Segurament si la persona prova qualsevol d’aquestes tàctiques o possibles solucions, cap d’elles li funcionarà. En l’optimista supòsit que el seu marit comenci a valorar-la més, li servirà això? És molt probable que no, perquè en algun moment pot tornar a aparèixer el dubte. En aquest cas, la persona potser haurà cercat una solució a un problema que no és.

Per a identificar quin és el problema real, hi ha un procediment que s’utilitza molt en tècniques de coaching i de pensament creatiu i s’anomena la tècnica dels cinc per quès.

Seguirem amb l’exemple anterior i anirem responent hipotèticament, tot i que hi poden haver infinitud de respostes, tantes com persones s’ho preguntin. La persona identifica el problema com a: el meu marit no em valora prou i això em fa mal. I es pregunta: per què em fa mal que el meu marit no em valori prou? Potser això vol dir que no m’estima prou. PER QUÈ no m’estima prou? Potser jo no sóc el que ell s’esperava i s’ha decebut. PER QUÈ decebo a les persones que estimo? Potser no sóc tan estimable com em penso. PER QUÈ no sóc tan estimable com em penso? Potser en el fons crec que no sóc mereixedora d’estima. PER QUÈ no sóc mereixedora d’estima? I aquí hauríem arribat segurament a l’origen del problema, que és una manca d’autoestima i és aquest el problema que s’ha d’arreglar. Com? Doncs el primer pas és que la persona prengui consciència que té una autoestima baixa. Si la persona aconsegueix promoure la seva autoestima, i de tècniques i d’ajudes n'hi ha moltes i de molts tipus, ja no li farà mal que el seu marit la valori o no, perquè segurament ja mirarà el tema amb uns altres ulls i no se sentirà infravalorada. També és possible que el seu marit detecti que ella ha augmentat la seva autoestima i la comenci a valorar més. I si no la valora prou i ella creu que la relació amb el seu marit no li dóna el respecte i l’amor que ella es mereix, ara sap què passa i per tant pot prendre una decisió respecte a la seva relació. Ara coneix l’origen del problema i les solucions seran més o menys fàcils però seran efectives i la faran sentir segura, digne i respectuosa amb ella mateixa.

Aquesta tècnica dels cinc per quès és molt útil per trobar l’origen de qualsevol problema. En Astrologia, jo la utilitzo per a guiar a la persona cap a la consciència de certes pautes o patrons inconscients i la veritat és que sovint és de gran ajuda.